Kundasang

Ahad, 11 September 2016

Singgah lagi ke Rumah Peranginan Persekutuan Morib

Hujung minggu awal September ni kami dapt booking rpp Morib,kali ini kami dapat book banglo.Dua tahun lepas kami menginap di rumah semi d.Banglo istimewa sedikit kerana kedudukanya mengadap laut.Bila kami sampai jam 2 petang tu airsedang surut, jauh betul surutnya.

Pemandangan dari bilik kami,kelihatan air sedang surut.Check dengan website jupem.Rupanya air pasang petang pukul 6.30 petang pasang penuh.Tidurlah dulu. Budak-budak berseronok di playground yang terletak didepan banglo.
Kita cerita sikit pasal banglo ni. Ada tiga bilik
, satu tandas merangkap bilik mandi.
Takcukup?
Ada dua lagi tandas dan bilik mandi di bahagian belakang.

Ada ruang tamu yang luas,

dapur yang lengkap dengan peralatan memasak. Anda cuma perlu bawa bahan masakan sahaja.

Tempat BBQ nya lengkap dengan sinki dan paip air. Ada wakaf untuk anda berehat.
Dua kereta boleh parking di depan dan sebuah di belakang. Ada dua buah banglo mengadap laut dan empat buah semi d di belakang banglo.
Ada set permainan chess gergasi. Banglo kami duduk ni namanya pulau Pangkor.
Sekitar jam lima petang terdengar jeritan anak saya."Air dah sampai!" Ha...mandilah korang puas-puas....
Dekat nak maghrib saya pun panggil mereka naik. Saya pula menyalakan api untuk membakar ikan dan ayam

. Isteri saya memasak nasi, sup sayur, sotong goreng tepung dan udang goreng tepung. Makanlah kami beramai-ramai....
Esok paginya air pasang besar
, saya lepaskan mereka mandi lagi. Jam 12 nanti kita check out ya.

Selasa, 12 Julai 2016

Senarai Cuti Umum 2017

Assalamualaikum,
senarai cuti umum untuk tahun 2017 telah dikeluarkan,anda boleh mula merancang percutian untuk tahun depan dengan merujuk kepada paparan di bawah,selamat merancang!

Isnin, 11 Julai 2016

Selamat hari raya aidilfitri 1437

Assalamualaikum.
Selamat hari raya aidilfitri diucapkan kepada semua.
Hari raya ni kami suami isteri kena bekerja.
Raya keempat baru bercuti.Kampung mertua dah balik semasa cuti nuzul Quran.
So isteri saya cadangkan kami bawa ayah dan Mak saya berziarah di Pahang rumah adik beradik ayah saya.Kami menginap di seri malaysia kuantan,Mak suka hotel ni.Booking melalui Agoda dapat diskaun.Kalau walk in lain harganya.
Hari sabtu tu kami dapat dua rumah, satu di kuantan dan satu di jabor.
Hari ahad dapat tiga rumah,dua di kuantan dan satu di pekan.Malam nya Mak ajak makan di tanjung lumpur. Tempat kami biasa makan ana ikan bakar tutup.Maklumlah belum seminggu raya.
Kami survey dan jumpa satu kedai yang banyak pilihan ikan.
  • So kami buat keputusan untuk kesitu sahaja.Nama kedainya Super top pantai.Parking pun luas,ada surau.
Alhamdulillah servisnya pantas.Masakan nya pun sedap
. Cuma lala masak pedas agak kurang sos nya.kering.Lain masakan boleh bagi 4/5.
Kami order sotong goreng tepung(wajip)
Ikan sebelah bakar Petai(saya rasa sambalnya lebih sedap dari ana),
siakap masam manis,lala goreng pedas,kailan ikan masin,tomyam campur dan telur dadar.
Total bilnya tak tahu, ayah yang bayar. Terima kasih kerana belanja makan.

Sabtu, 25 Jun 2016

Memandu ke koh samui,sedikit tips....

Assalamulaikum....
Macam terbaliklah pulak,
Dah siap cerita roadtrip baru nak cerita pre road trip.
Sebelum kami memulakan road trip kami dekat setahun juga kami buat research.
Kami kaji bila tarikh kadar termurah untuk sewaan bilik.Berhasil juga usaha kami dapat bilik connecting room dekat beach front hotel dengan harga rm360 untuk 2 malam.
Kami rujuk blog- blog mereka yang berpengalaman memandu di Thailand. Antara tips yang saya boleh kongsi ialah:
1. Elakkan memandu pada waktu malam kecuali kita biasa dengan kawasan tersebut.
(Kami terlanggar nasihat ini kerana silap percaturan masa)
2. Elakkan konfrontasi dengan orang tempatan.Kita kalau orang luar masuk kawasan kita acah-acah gangster macam mana? Perasaan mereka pun begitu juga, so tak kisahlah kita ni ayahanda ke,abang long ke, dekat tempat orang jangan cari pasal.Amalkan sikap rendah diri.Mengalah je.( Kami ada pengalaman juga, ada pikap ajak racing dimalam kami memandu dari donsak ke songkhla, saya tak layan dan akhirnya dia beredar.)
3. Awasi kiri kanan jalan semasa memandu, jalan inter city mereka memang cantik dan bersih, tetapi melalui kawasan kampung, bila-bila masa akan ada penunggang motosikal melintas, jangan sampai terlibat dengan kemalangan.
4. Kalau tak pasti berhentikan kenderaan anda dan bertanya kepada penduduk tempatan.(Walaupun kadang-kadang kita tak faham apa yang mereka cuba terangkan)
5. Makan dan minum apa yang mereka makan dan minum(pastikan halal dulu) kita merantau kerana nakkan pengalaman.
6. Pastikan minyak kenderaan anda mencukupi.Isi penuh semula bila tangki anda tinggal setengah.Kita tak tau bila kita akan jumpa stesen minyak lagi. Kalau anda ke koh samui isi minyak sebelum naik ke pulau kerana harganya mahal sikit di pulau.
7. Kalau boleh ticket feri prebook siap-siap jika tidak anda terpaksa menunggu giliran kerana mereka akan melepaskan kenderaan yang telah prebook dulu.(Kami sangkut 3 jam setengah di nathon kerana walk in.)
8. GPS kami kadang-kadang kehilangan signal ketika dalam kawasan padat. Bawak banyak bersabar.Kaji landmark sebagai petunjuk.
9. Bawa makanan sebagai bekalan sekiranya anda tidak jumpa kedai makanan halal.Umpamanya roti,biskut, makanan ready to eat ( brahims) kami siap bawa rice cooker, cerek elektrik dan sandwich toaster.
10. Bawa tisu basah untuk kegunaan kecemasan.(istinjak)
11. Bawa peti kecemasan dan ubatan seperti ubat batuk,demam, selsema.
12. Rancang perjalanan anda agar anda tidak tergesa-gesa.Kalau boleh pemanduan dalam keadaan santai.
13. Ambillah takaful perjalanan.Kami ambil yamg basic rm60 cover kami sekeluarga selama seminggu.
14. Jangan lupa berdoa dan bertawakkal. Perbetulkan niat kita untuk bermusafir kerana Allah taala.
Untuk rujukan anda boleh baca kisah kami.
1. Hari pertama
2. Hari kedua
3. Hari ketiga
4. Hari keempat
5. Hari ke lima bahagian satu
6.Hari kelima bahagia ke dua
7. Hari ke lima bahagian ketiga.
8. Hari keenam dan ketujuh
Sekian sedikit perkongsian dari kami sekeluarga.Harapan kami agar dapat membantu sedikit sebanyak anda merancang perjalanan anda.

Rabu, 15 Jun 2016

Hari terakhir kami di Thailand

Mmmm.....pejam celik dah masuk enam hari kami bermusafir di Thailand. Seronok dan sedih.Seronok bermusafir dan sedih kerana terpaksa pulang.Selesai berkemas kami keluar membeli sarapan.Lebih kepada brunch.Hari ini jumaat beberapa kedai tutup.Pilihan kami seperti biasa khaomok dan pulut ayam,isteri beli nasi putih dan lauk.

Yang ini Thai fish cake.

Ikan kembung sumbat,sampai tak nampak ikan hahaha....

Singgang ikan kembung.Sama macam singgang kita.

Yang warna kuning tu gulai rebung dengan fish ball.

Kerabu jangan lupa

Cantik potongan fishballnya.

Berselera mereka...

Makan sambil lihat bot lalu lalang.

Motor aiskrim pun ada konvoi.Salah seorang darinya brader yang meniaga di pulau Koyo semalam.

Lepas makan amik gambar kepala naga.

Perpustakaan bergerak ni kami perhatikan sentiasa ada di sini.Kami teruskan dengan aktiviti last minute souvenir shopping.
Selesai shopping kami meneruskan perjalanan balik ke bilik....mata saya meliar mencari penjual aiskrim kelapa....namun tiada kelihatan penjual Muslim.Barangkali cuti jumaat kot?
Akhirnya terjumpa seorang penjual Muslim....

Dua Kak....

Ngeee......
Aisrim,serve dalam tempurung,ada pulut,roti,isi kelapa,kacang,jeli kering....mmmmm....lepas satu lagi hajat.Alhamdulillah....
Kami pun balik ke bilik, mandi dan check out.Selesai isi minyak dan beli teh ais madu dan kopi ais kami bergerak meninggalkan Songkhla....destinasi beikutnya adalah pekan Danok.
Sesi perabih baht di danok, beli beras, pulut,thermos nasi, kukus, dan plet no Thailand hehehe....
Kedai stiker

Kita makan dulu..

Menu special daging bakar.Dihidangkan bersama sos dan daun selasih.

Pulut mangga dan pulut durian.
Singgah solat di masjid danok....selepas tu pulang ke Malaysia!

Jangan lupa pulang borang pengisytiharan kastam ini.Kami seberang ke Malaysia jam enam petang,isteri saya cadangkan tidur di pulau pinang,kalau drive takut mengantuk.
So kami tidurlah semalam di pulau pinang.
Keesokan harinya badan dan segar,saya bawa keluarga bersarapan di batu feringghi,anak-anak nak mandi laut.Aritu kat samui depa galak mandi pool, laut pun tak pandang.

Lepas bergumbira kami balik ke bilik untuk check out.Singgah ke little India cari rempah.

Nak tapau mana satu ni? Kapitan ke kassim mustaffa?

Wife kata kassim mustaffa, ada nostalgia bapanya pernah bawa makan di situ.

Anney kasi bungkus....

Singgah makan di r n r juru. Selesai makan dan solat kami meneruskan perjalanan pulang.Alhamdulillah selamat sampai jam 5.30 petang. Syukur tiada perkara yang buruk menimpa kami sepanjang perjalanan 7 hari 6 malam.Kali pertama kami road trip ke luar negara, tanpa konvoi, hanya sebuah kenderaan dan satu keluarga, mencari pengalaman di negara orang.Banyak yang kami pelajari, benda baru dan menarik membuka mata dan minda kami.Insya Allah kami akan ke sana lagi sekiranya di izinkan Allah.
Terima kasih kerana sudi membaca.